Kísérőtanári szakmai beszámoló 2016

Az Erasmus+ pályázati rendszer keretében 2016 november 6. és 26. között tíz diák felügyeletét és a velük kapcsolatos mentorálási és monitoring tevékenységet láttam el a BGSZC Varga István Kereskedelmi és Közgazdasági Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája, mint küldő intézmény megbízásából. A kedvezményezett diákok három hetes szakmai gyakorlaton vettek részt az Egyesült Királyságban, Plymouthban.

A kiutazás előtt a pályázatra jelentkező diákok egy kiválasztási folyamaton mentek keresztül, melynek első lépése egy portfólió elkészítése volt. A portfólió részeként elkészítették angol és magyar nyelven megírt Europass önéletrajzukat, valamint magyar nyelvű motivációs levelüket. A motivációs levelekben a diákok leírták, hogy miért érdekli őket ez a lehetőség, mit várnak el a mobilitástól, és hogy a jövőben miként tudják majd hasznosítani megszerzett ismereteiket és tapasztalatukat. A kiválasztási folyamat második lépése egy szóbeli meghallgatás volt, ahol egy három tagú bizottság előtt kellett számot adniuk angol tudásukról, motivációjukról, valamint mentális felkészültségükről. A tanulmányi munka, a portfólió minősége, a szociális és mentális alkalmasság, valamint a pályázók nyelvismerete alapján a bizottság végül 2 lányt és 8 fiút tartott alkalmasnak a külföldi gyakorlaton való részvételre, közülük 3 fő 10. évfolyamos, és 7 fő 11. évfolyamos kereskedelmi ágazatban tanuló diák.

A kedvezményezett diákok a kiutazás előtt szakmai, nyelvi, kulturális és mentális felkészítésben vettek részt, melynek keretében megismerkedhettek a szakmai gyakorlat céljával, az előttük álló feladatokkal és kötelezettségekkel.

2016 november 6.-án vasárnap a kora reggeli órákban indultunk Lutonba, a Wizz Air légitársaság gépével. A repülőtéren már várt minket egy busz, melyet brit koordinátorunk, az Almond Vocational Link szervezett. Az öt órás buszozás után késő délután érkeztünk meg Plymouthba, ahol a fogadócsaládok és az Almond Vocational Link képviselői már vártak bennünket. A diákok kettesével lettek elszállásolva a fogadó családoknál, részben a biztonságosabb közlekedés, részben a korkülönbségek egyensúlyozása miatt.

Az első napon az Almond Vocational Link irodájában egy részletes tájékoztatásra került sor, melynek keretében a diákok átfogó képet kaptak a leendő munkahelyekről, a jövőbeli feladatokról, az elvárásokról és a munkahelyek megközelítésének módjáról. Ezenkívül számos egyéb hasznos és közérdekű információt is kaptak, mind a kulturális különbségekről, mind a baleset és egészségvédelemről.

Az általános tájékoztatást követően minden kedvezményezett kézhez kapott egy úgynevezett Welcome Packet, mely tartalmazta tanulószerződésüket és az első heti munkahelyi jelenléti ívüket. A tájékoztatást követően még egyszer átbeszéltük a legfontosabb tudnivalókat magyarul is, biztosítva, hogy mindenki megértette és tudomásul vette az elhangzottakat. A tájékoztatás után a fogadó intézmény képviselője egy rövid városnéző körútra kísért bennünket, melynek célja a város, illetve a városközpontban lévő munkahelyek feltérképezése és a legnépszerűbb turisztikai látványosságok bemutatása volt.

A következő napon a diákok megkezdték a munkát a kijelölt munkahelyeken. A kezdeti nehézségek után viszonylag gyorsan alkalmazkodtak a városi közlekedéshez és a munkahelyi elvárásokhoz. A pályázati kiírásnak megfelelően a diákok különböző adományboltokban dolgoztak. Két fő a British Red Cross, két fő a Cancer Research, három fő a St Lukes adományboltjaiban, hárman pedig a szociális hálózat egyéb adományboltjaiban teljesítették a három hetes szakmai gyakorlatukat, mely beszámított a hazai kötelező szakmai gyakorlatukba. A munkát reggel 8 vagy 9 órakor kezdték, és délután 17 órakor fejezték be az életkor függvényében. A 18 év alattiak napi hét, a 18 év felettiek napi nyolc órát töltöttek a munkahelyeken.

A gyakorlat során széleskörű ismereteket szereztek az adományboltok felépítéséről,szerepéről és ideológiai hátteréről, valamint a jótékonysági szektorban rejlő gazdasági lehetőségekről és az önkéntes munka szociális fontosságáról.

A kedvezményezettek által elvégzett feladatok szervesen illeszkedtek a szakmai kerettantervben előírt elsajátítandó szakmai tartalmakhoz.

A három hetes munka során a diákoknak alkalmuk nyílt különböző munkafolyamatok megismerésére és gyakorlására. Alapvető feladataik közé tartozott a boltba érkező adományok átvétele és az árucikkek értékesítésre való előkészítése. Az előkészítési feladatok során szinte minden diák megtanulta a ruhák gőzölésének technikáját, az árazás és tárolás szabályait. Részt vettek az adományok készletezésében és figyelemmel kísérték a készletnyilvántartásokat. A karácsonyi időszak jó lehetőséget teremtett néhány diáknak a kirakatrendezésre, mellyel marketing szemléletük is fejlődött. Napi szintű feladataik közé tartozott még a vásárlók tájékoztatása és kiszolgálása, valamint a vásárlói panaszok kezelése is. Viszonylag gyorsan megismerkedtek az angol fizetőeszközzel és a legtöbb bolt már az első napokban rájuk bízta a pénztár kezelését is. Ezenkívül megismerkedhettek a beszállítói forrásokkal és a szállítókkal való kapcsolattartás formáival. Valamennyien elsajátították a minőségbiztosítási alapelveket és az értékesítést ösztönző módszereket és technikákat. A három hetes szakmai gyakorlat nagyszerű lehetőséget jelentett a diákok nyelvismeretének fejlesztésében és kapcsolatok kiépítésében is.

Napi tevékenységeikről és tapasztalataikról a diákok munkanaplót vezettek, a boltvezetők pedig minden nap jelenléti íven igazolták a ledolgozott munkaórákat és az elvégzett feladatokat. A diákok munkájának minőségét a boltvezetők heti rendszerességgel értékelték. A tanulók az Almond Vocational Link szervezésében minden csütörtök délután részt vettek egy "face to face" interjún, ahol számot adtak munkájukról, értékelték a munkahelyeiket, illetve a vendéglátó családokat.

Diákjaink többnyire elégedetten nyilatkoztak mind a munkahelyekről, mind a vendéglátó családokról. Többségük nagyon pozitív visszajelzést adott a munkakörülményekről és főként a munkahelyi hangulatról. A charity shopok dolgozói mindent megtettek, hogy a tanulók ne csak szakmai ismeretekkel gazdagodjanak, hanem vidám, oldott hangulatban végezhessék munkájukat.

Mindössze az étel minőségével kapcsolatban fogalmaztak meg kifogásokat, illetve a fűtéssel kapcsolatban panaszkodtak. A jelzések után a fogadó családok minden esetben gyorsan reagáltak és orvosolták a problémákat. Köszönhetően a novemberi időjárásnak három diák is panaszkodott enyhe megfázásra, de komolyabb betegség szerencsére nem alakult ki, így a három hetes szakmai gyakorlatot végül minden diák sikeresen teljesítette.

Kísérőtanárként rendszeres kapcsolatot ápoltam a tanulókkal, munkahelyekkel, és a koordináló szervezettel is. Az első napokban segítettem a diákokat a tájékozódásban és jelen voltam a kiskorú tanulók szerződéseinek aláírásakor is. Rendszeresen meglátogattam a diákokat munkahelyükön, nyomon követtem munkavégzésüket, ellenőriztem munkanaplóikat és segítettem nekik mindennapi problémáik megoldásában. Rendszeresen konzultáltam az adományboltok vezetőivel vagy helyetteseivel is a tanulók munkájáról, fejlődésükről és a munkavégzéssel kapcsolatos tapasztalatokról. Folyamatos kapcsolatot ápoltam a közvetítő szervezettel is. Minden alkalommal részt vettem a heti "meetingen", ahol részben a diákoknak segítettem az angol nyelvű értékelések elkészítésében, valamint kölcsönös tájékoztatást adtunk egymásnak a közvetítő szervvel a diákok eredményeiről, és munkahelyi vagy családi tapasztalatairól.

A munkatapasztalat mellett diákjaink sok érdekes és hasznos kulturális élménnyel is gazdagodtak a három hét során. Hétvégenként különböző kirándulásokat szerveztem részükre. Többek között ellátogattunk Torquayba, ahol megcsodáltuk az angol riviérát, majd látogatást tettünk a Babacombe Model Village-be, ahol a diákok megismerkedhettek a brit emberek hétköznapjaival, valamint a miniatürizált Britannia épületeivel és legfontosabb látnivalóival. A Bygones viaszmúzeumban megismerhették a Viktoriánus korszak mesterségeit és hangulatát. Ezenkívül látogatást tettünk a Plymouthi Aquariumba, sétáltunk a Royal William Yardon, megkóstoltuk a helyi autentikus ételeket és italokat, részt vettünk hajókiránduláson és az Almond Vocational Linkkel közösen szerveztünk egy kirándulást a Tamar folyó völgyébe is. Nem hagytuk ki a hagyományos novemberi lámpás felvonulást sem.

A három hetes külföldi gyakorlatot minden diák sikeresen teljesítette, melynek bizonyítékául az Almond Vocational Link irodájában átvehették okleveleiket.

A gyakorlatról készült kisfilm megtekinthető a következő linken:

https://www.facebook.com/varga.plymouth.szakma/videos/622115934641578/

Oláh Katalin

kísérőtanár

Elérhetőségeink

Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum
Varga István Kereskedelmi, Közgazdasági
Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája

Cím: 1039 Budapest, Hatvany Lajos u. 7.
Telefon: 454-0570
E-mail: igh@viszki.hu, info@viszki.hu, vargatitkarsag@gmail.com
Az iskola OM azonosító száma: 203061

Térkép