Kísérőtanári szakmai beszámoló Plymouth 2.

Kísérőtanári szakmai beszámoló

Kísérőtanár: Fehérné Jékel Gabriella

2019. augusztus 11. és 31. között 10 turizmus szakirányon tanuló diákunk vett részt nyári szakmai gyakorlaton az Egyesült Királyságban, Plymouth-ban. Az utazás egy három turnusból álló Erasmus+ projekt keretében valósult meg, melynek megszervezésében koordinátorként is részt vettem. Koordinátorként feladataim közé tartozott a tanulók kiválasztásának irányítása, felkészítése, tájékoztatás, kapcsolattartás a partnerekkel, utazás megszervezése, kísérőtanárként pedig a külföldön végzett mentorálási és monitoring tevékenység, kapcsolattartás a partnerekkel, valamint szabadidős tevékenységek megszervezése és lebonyolítása.

A szakmai gyakorlat megvalósítása előtt a projekt munka- és ütemtervének megfelelően a jelentkező diákok több lépcsős kiválasztási folyamatban vettek részt. Ennek elemei voltak:

-          Angol és magyar nyelvű Europass önéletrajz és egy magyar nyelvű motivációs levél benyújtása, melyben a diákok megfogalmazták céljaikat és a külföldi szakmai gyakorlattal kapcsolatos elvárásaikat.

-          Szóbeli meghallgatás, melynek során három tagú bizottságunk diákjaink motivációit, nyelvi kompetenciáit, kulturális és szakmai ismereteit, szociális és mentális felkészültségét vizsgálta.

-          A tanulók tanulmányi teljesítménye, magaviselete alapján bekértük az adott tanuló osztályfőnökének véleményét is.

A fentiek figyelembe vételével választottuk ki azt a 10 tanulót, akik az augusztusi utazásban részt vehettek, 3 fiú és 7 lány a 10. és 11. évfolyamból. A tanulók közül ketten voltak nagykorúak az utazás időpontjában, nyolcan pedig 16 és 17 évesek.

A kedvezményezett diákok felkészítése során hangsúlyt helyeztünk a célország szokásainak, kulturális jellegzetességeinek megismertetésére, a szakmai (turisztikai) alapok elmélyítésére és a nyelvi fejlesztésre.

 

A csoport 2019. augusztus 11-én a kora reggeli órákban indult útnak. Repülőgéppel utaztunk London Luton terminálra, onnan pedig a fogadó partner (Almond Vocational Link) által megszervezett transzfer segítségével, délutánra érkeztünk meg Plymouthba, ahol a fogadó családok vártak bennünket. A hosszú utazás és a barátságtalanul hűvös időjárás nem szegte kedvét diákjainknak, fegyelmezetten, udvariasan viselkedtek, és várakozással telve indultak el fogadó családjukkal a szállásukra.

Az első napon Janet Wonnacott, az Almond Vocational Link képviselője tájékoztatta a diákokat a leendő munkahelyekről, a jövőbeli feladatokról, az elvárásokról és a munkahelyek megközelítésének módjáról.

Miután a tanulók megkapták a munkába állásukhoz szükséges dokumentumokat (tanulószerződés), utazási bérletüket és egy rövid leírást, térképet, nevezetességeket ajánló brosúrát Plymouthról, vendéglátónk vezetésével rövid városnéző sétát tettünk Plymouth kikötő tere mentén, majd kísérőnk elvitte a tanulókat a leendő munkahelyeikre (Antony House – 4 tanuló, National Marine Aquarium – 4 tanuló, Mount Edgecumbe House – 2 tanuló).

A következő naptól kezdve a diákok már önállóan utaztak a kijelölt munkahelyekre, ahol változatos turisztikai feladatkörökben tevékenykedtek helyi mentorok segítségével: vendégek fogadása, kísérése, tárlatvezetés, adminisztrációs feladatok, programszervezés, látogatók tájékoztatása stb.

A munkahelyek vezetői arra is figyelmet fordítottak, hogy a tanulók idegen nyelvi készségei is minél alaposabban fejlődjenek (pl. a helyről való tudnivalókat tanulmányoztatták velük, anyanyelvi mentorok mellé osztották be őket úgy, hogy a tanulók lehetőleg ne sokat beszélhessenek egymással magyarul stb.)

A szabadidős programok tekintetében kisebb kényelmetlenséget okozott, hogy a fent említett turisztikai intézményekben a diákok szabadnapjai nem ugyanazokban az időpontokban voltak: az Antony House-ban és a Mount Edgecumbe House-ban a szabadnapok szombatra és vasárnapra estek, míg a National Marine Aquariumban péntekre és szombatra. Így a mindenki részvételével megvalósuló közös kulturális programokat szombatonként bonyolítottuk le. Az első héten Torquay-ba látogattunk el, ahova egyébként eredetileg terveztük a szakmai gyakorlatot (ezt a fogadó intézmény kérésére – szervezési nehézségek miatt -, és a Tempus Közalapítvány engedélyével változtattuk meg). A második szombaton Plymouth történelmi nevezetességeivel és fő turisztikai látványosságaival ismerkedtünk meg közelebbről (Hoe, Mayflower Museum, National Marine Aquarium, Smeaton’s Tower).
Amikor a tanulóknak csak egy része volt szabadnapos, szintén szerveztünk közös programot, többek között felkerestünk néhány nevezetes parkot, közkedvelt teret (Central Park, The Barbican), illetve egymás munkahelyére is ellátogathattak a tanulók.

A partnercég nagy segítséget nyújtott az esetlegesen adódó problémákban: a tanulók kezdeti nehézségei a munkahelyeken (kissé passzívak voltak néhányan, nem nagyon ismerték ki magukat), a tanulók panasza a szokatlan ételekkel kapcsolatosan stb. Ezeket a problémákat a rendszeres csütörtöki találkozókon Janet Wonnacot tapintatosan és megértően beszélte meg a tanulókkal, felhívta a figyelmüket a szokásokra, és megoldási tervet dolgozott ki, melynek köszönhetően a problémákat közösen orvosoltuk.

A legtöbb diák alapvetően jól érezte magát a munkahelyén, és elégedettek voltak a szállásadójuk gondoskodásával, akik valóban szinte szülői féltéssel figyeltek a rájuk bízott gyerekekre. Mindössze az első napok beilleszkedési nehézségei, és a nyelvi korlátok miatt akadt egy-két félreértés.

Magam is igyekeztem nagyon figyelni a rám bízott tanulókra: folyamatosan kapcsolatot tartottam velük a kifejezetten az utazás alkalmából alakított facebook messenger csoport és telefon segítségével. Ezáltal nyomon tudtam követni munkavégzésüket, és segíthettem nekik mindennapi problémáik megoldásában.

Délutánonként a tanulók többsége igényt tartott arra, hogy találkozzunk a városközpontban, ahol egy kicsit kötetlenül beszélgethettünk, sétálhattunk, uzsonnázhattunk, együtt tervezhettünk kisebb programokat, segíthettem nekik esetleges pénzváltással, vásárlással kapcsolatos problémák megoldásában is.

Munkahelyeiken is meglátogattam őket, így alkalmam nyílt meggyőződni arról, hogy valóban komolyan, felelősségteljesen dolgoznak. Örömömre szolgált, hogy látogatásaim alkalmával a munkahelyek vezetői pozitívan értékelték tanulóink teljesítményét, annak ellenére, hogy az első két nap után még kisebb panasz érkezett a tanulók passzív hozzáállásával kapcsolatban.

A fogadó családokkal is kapcsolatba léptem szükség esetén, például, amikor két tanuló egy kicsit tovább szeretett volna kimenőt (este fél hétre várták őket vacsorával, de szerettek volna még egy darabig beszélgetni velem), illetve amikor szintén két tanuló enyhe betegségen esett át.

A szakmai gyakorlatot végül minden diák eredményesen teljesítette, melynek bizonyságául ünnepélyes keretek között oklevelet vehettek át az Almond Vocational Link vezetőjétől.

Fehérné Jékel Gabriella

kísérőtanár

A szakmai gyakorlaton készült képek megtekinthetők ITT.

Elérhetőségeink

Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum
Varga István Kereskedelmi, Közgazdasági
Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája

Cím: 1039 Budapest, Hatvany Lajos u. 7.
Telefon: 454-0570
E-mail: vargatitkarsag@gmail.com
Az iskola OM azonosító száma: 203061

Térkép